-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:204 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

آيا اگر شارع مقدس چيزي مثل ازدواج موقت جائز شمرد آن چيز بايد تشويق گردد؟
مباحات شرعي اقسام و مراتب مختلفي دارند. موضوع خود شارع نيز در تشويق و تنزيه از آنها، بسيار متفاوت است. نكاح و طلاق هر دو مباح شرعي اند، ولي يكي حافظ «نصف دين» و ديگري «مبغوض ترين حلال» شمرده شده است. اما اين كه كدامين حلال را بايد تشويق نمود و كدام را نبايد، بستگي به امور مختلفي دارد؛ از جمله: 1- بررسي ديدگاه اوليه خود شارع در اين زمينه، مانند مسأله نكاح و طلاق. 2- بررسي مقتضيات زماني و مكاني؛ مثلاً اگر جامعه اي گرفتار تفاضل آماري زنان نسبت به مردها شد، در آن صورت بايد افراد توانگر و قادر به تأمين عدالت را به چند همسري تشويق كرد. يا در جامعه اي كه كثرت بيوه زنان مشكل آفرين است و غالب افراد حاضر به ازدواج دايم با آنها نيستند و يا مشكلات مانع از ازدواج دايم، موجب گسترش فساد مي شود در آن شرايط مي توان ازدواج موقت را تشويق كرد. البته مسأله ازدواج موقت بايد به گونه اي طرح شود كه حريم خانواده و عفاف نشكند؛ چه اساساً ازدواج موقت براي صيانت از عفاف و پاك دامني و گريز از فحشا وضع گرديده است. اما اين كه غرايز جوانان گاه با يك نگاه و حرف زدن تسكين مي يابد، به جهاتي نادرست است؛ از جمله: 1- نگاه و گفتارهاي جنسي خود آتش افروز و شهوت انگيز است، نه اطفا كننده نائره شهوت. از همين رو در روايت آمده است: {Hالنظر سهم مسموم من سهام ابليس H} {V(بحار الانوار، ج 104، ص 38، روايت 34 باب 33)V}. 2- به فرض با نگاهي بتوان غريزه جنسي را تشكيل داد، ليكن اين از نظر شرعي حرام و نارواست و بايد در جست وجوي تأمين مشروع نيازهاي جنسي برآمد. در مقايسه با مسأله ازدواج موقت و حقوق زن در كارهاي داخل منزل نيز توجه به چند نكته لازم است: 1- ما هرگز مخالف آگاه سازي زنان در اين مسأله نيستيم و معتقديم زنان بايد نسبت به حقوق خود آگاهي كامل داشته باشند. 2- بعد از انقلاب همايش هايي نيز در زمينه زن و حقوق وي برگزار گرديده است، كه از نظر زمان مقدم و از نظر تعداد افزون تر بوده است. 3- برگزاري همايش در رابطه با «ازدواج موقت» لزوماً به معناي تشويق نيست؛ بلكه به معناي بررسي علمي و كار شناختي پيرامون يكي از راه حل هاي تأمين مشروع نياز شديد و فراگير جنسي است و يكي از امور مهمي كه در اين گونه همايش ها به آن پرداخته مي شود، آسيب شناسي و كشف راه هاي بهينه سازي آن است. 4- هر چند اسلام از نظر حقوقي، زن را موظف به هيچ كاري در داخل خانه نميداند و براي فعاليت هاي او ارزش و حقوق اقتصادي قائل است؛ ليكن از نظر اخلاقي توصيه هاي ديگري دارد. اسلام زن را به كار كردن در خانه تشويق نموده و براي آن ارزش هاي معنوي والايي هم چون جهاد بيان كرده است. از طرف ديگر اسلام هرگز زن را در برابر مرد به اخذ وجه در برابر خدماتش تشويق نكردهاست، زيرا تحريك زن در برابر مرد، بنيان خانواده را - كه بايد بر اساس عشق و تمايل استوار باشد - ويران مي سازد و آن را به صورت يك بنگاه تجاري در مي آورد. اين اشتباه را جهان غرب مرتكب شد و تاوان سنگيني نيز براي آن پرداخت. براي آگاهي بيشتر ر.ك: نظام حقوق زن در اسلام.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.